Az elmúlt 5 évben jelentősen átalakultak a 18-64 évesek tévénézési szokásai. Egyedül az ismeretterjesztő csatornákra kapcsolunk át többször, míg a zenecsatornák előtt sokkal kevesebb időt töltünk - többek között ez derült ki a KutatóCentrum és a Marketing&Média közös felméréséből.
A tematikus csatornák terjedése, a szélesedő műsorkínálat jelentős befolyást gyakorol tévénézési szokásainkra. Részben a növekedő választéknak - és így a figyelem megoszlásának - köszönhető, hogy a legtöbb csatornatípust kevesebben nézik, mint 5 évvel korábban.
Az egyetlen kivételt az ismeretterjesztő adók jelentik: a 18-64 évesek 42 százaléka választja egyre gyakrabban az ilyen típusú csatornákat - állapította meg a KutatóCentrum és a Marketing&Média közös villámkutatása. Az érdeklődés leginkább az egyébként is szűk csoportot célzó zenecsatornák iránt csökkent.
„Az internet terjedése jelentős szerepet játszhat abban, hogy a korábbi évekhez képest a zenei adókat még a fiatalok is kevesebbet nézik, hiszen a világhálón bármikor szabadon rákereshetnek kedvenc számaikra - értékelte az eredményeket Barcza Enikő, a KutatóCentrum üzletág igazgatója. - Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy a felmérésben nem a nézettségi sorrendet, hanem a tévénézési szokások trendjeit, változásait vizsgáltuk.”
Bár a tematikus csatornák közül a filmeket vetítő adókkal töltött idő az elmúlt öt évben gyakorlatilag nem változott, a műsorfajták közt mégis a filmek a legnépszerűbbek. A kedvelt műsortípusok közt második helyen az ismeretterjesztők, harmadik helyen pedig a sorozatok és hírműsorok végeztek.
Bár a hivatalos nézettségi adatok szerint a szappanoperák előkelő helyet foglalnak el, a kedvencek közt ezt a műfajt jelölték meg a legkevesebben. Csak szűkebb réteg, a megkérdezettek egynegyede voksolt a tehetségkutató, beszélgetős és sportműsorokra.
Nemek harca a távirányítóért
A férfiak és a nők eltérő érdeklődése a tévénézési szokásokban is nyomon követhető. A férfiakat jobban lekötik az ismeretterjesztő és hírműsorok, emellett a sportközvetítéseket is inkább ők kísérik figyelemmel. A nők szívesebben nézik kikapcsolódásként a sorozatokat, vetélkedőket, a főzős, beszélgetős és tehetségkutató műsorokat, valamint a hagyományos szappanoperákat.
Nemcsak a nemek, de a generációk is harcolnak a távirányítóért. A hírműsorokat az 55-64 évesek 60 százaléka nézi szívesen, ennek megfelelően egyre többször kapcsolnak át a hírcsatornákra is.
„A fiatalok jellemzően már inkább az interneten tájékozódnak, és a hírportálok jelentik számukra a hiteles és naprakész hírforrást” - tette hozzá a KutatóCentrum vezetője.
A hírműsorokhoz hasonlóan minél idősebb valaki, annál valószínűbb, hogy kedveli a vetélkedőket és a beszélgetős műsorokat. A 18-24 éveseket a többi korosztályhoz képest jobban lekötik a sorozatok, a sport- és tehetségkutató műsorok.
A felmérésről:
Az 1449 fő online megkérdezésével zajló villámkutatás március 18. és 23. között zajlott. A minta kor és nem tekintetében reprezentálja a hazai 18-64 éves magyar lakosságot.
A tévénézési szokások változásáról szóló villámkutatás teljes elemzését a Marketing&Media előfizetői ingyenesen kapják meg.